13.100 euro voor Op het Eiland Amoras van Suske en Wiske

data47242101-e335c6

Het is niet de eerste keer dat we hier recordbedragen voor stripalbums of zelfs stukken van stripalbums vermelden.

Gewoonlijk is het werk van Hergé dat de bank doet springen, al duikt Franquin ook wel ’s op.

Maar deze keer is het Willy Vandersteen.

Veilinghuis Bernaers meldt dat op de veilingsite Catawiki 13.100 euro werd betaald voor een eerste druk van Op het eiland Amoras van de reeks Suske en Wiske. Voorlopig is het het hoogste bedrag ooit voor een album uit die reeks.

Het boek is van 1947 en heeft wel een kleurenkaft, maar binnenin is het nog niet in vierkleurendruk (zie onder). Er werden 5000 exemplaren van gedrukt. Ter vergelijking: op het hoogtepunt van het succes van de reeks, in de jaren 70, werden er honderdduizenden exemplaren van elk nieuw album verkocht. Die oude Suske en Wiskes zijn dus erg zeldzaam.

Nogal wat mensen denken dat ze waardevolle albums op zolder hebben liggen, maar die hoge prijzen worden alleen voor exemplaren in uitstekende staat van uitzonderlijke titels betaald. Deze Op het eiland Amoras voldeed aan beide voorwaarden: goede staat, goede kaft, kleurenpalet goed bewaard, nauwelijks gelezen en het eerste deel van zowat de belangrijkste stripreeks van Vlaanderen. Dergelijke boeken zijn uiterst zeldzaam.
Tegenwoordig wordt veel betaald voor oude stripalbums, maar als investering is het gevaarlijk. Het is net zoals kunstwerken: een meester die vandaag hoge prijzen haalt, is morgen misschien vergeten. De hoge prijzen worden voor een stuk ook verklaard door de uitzonderlijk lage rentevoeten op beleggingen met vaste voeten. Dan is een bijzonder stripalbum interessanter dan het geld laten ontwaarden op een spaarrekening.

Sommigen vermoeden dat er ook een generatie-effect speelt van babyboomers die hun collecties voltooien. Het is niet zeker of sommige van die collecties over een generatie of twee nog belangstelling krijgen, en minder bekende reeksen zullen worden verdrongen door jongere auteurs.

Niettemin zijn alle oude strips van 1940-1950 in goede staat zeer gevraagd, omdat ze de basis vormen van onze huidige stripcultuur: Hergé, Vandersteen, Marc Sleen en Robbedoes/Spirou zijn maar enkele namen.

Voor een zeldzaam exemplaar van het Kuifje-verhaal L’île noir werd twee jaar geleden al bijna 70.000 euro betaald, en onlangs bracht zelfs de Nederlandse versie van het Kuifje-album De zwarte rotsen 12.000 euro op.

Een ander monument dat het momenteel goed doet, is Blake en Mortimer van Edgar P. Jacobs. Doordat er nog altijd nieuwe albums van verschijnen, blijft de reeks actueel en blijft ze ook nieuwe liefhebbers aantrekken. Bovendien is Jacobs voor de klare lijn even belangrijk als Hergé. Jacobs ontwierp o.a. het kleurenpalet van Kuifje.

Hergé blijft een klasse apart. Begin dit jaar konden we al melden dat er 1,12 miljoen euro werd betaald voor een originele voorplaat van een Kuifje-album.

Maar het kan altijd beter. Een exemplaar van de eerste Superman Action Comic I uit 1938 haalde vijf jaar geleden 3,2 miljoen euro. Comics zijn door de films over de hele wereld bekend. De prijzen worden trouwens niet altijd door de liefhebbers betaald, maar soms door vakmensen die er na een promotie hun kantoor mee versieren.

69bafe50-bbd8-012f-578c-005056945a4e

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.