Nieuwe Europese regels voor auteursrecht

copyright-c-thinkstock

Dat Europa niets zou bereiken is nogal overdreven. De Europese Commissie, het Europese Parlement en de lidstaten van de Europese Unie konden op 13 februari 2019 een akkoord bereiken over een ontwerprichtlijn om de auteursrechten aan te passen aan het digitale tijdperk.

Over die en gelijkaardige richtlijnen en wetten is al veel geschreven, en over deze nieuwe reïncarnatie werd lang en hard onderhandeld. Er staan immers veel belangen op het spel.

Enerzijds willen de auteurs vergoed worden voor hun werk, maar anderzijds zijn enkele grote internationale bedrijven, meestal Amerikaanse multinationals, groot geworden doordat ze zich niet erg bekommerden om auteursrechten. Dat waren o.a. Google, maar ook Amazon probeert vaak uitgevers en via hen auteurs onder druk te zetten om zo goedkoop mogelijk e-books te leveren.

Toegegeven, de tekst moet eerst nog op 15 april 2019 tijdens de plenaire vergadering door het Europese Parlement worden goedgekeurd, en daarna moet de Europese Raad, die bestaat uit vertegenwoordigers van de lidstaten, nog een definitieve goedkeuring geven.

Het is dus zeker nog niet “binnen”, maar als de drie belangrijkste organen van de Europese Unie het al eens werden, kan er niet echt veel meer mislopen.

De ontwerprichtlijn creëert een naburig recht. Dat is een aanvullende vergoeding voor de auteurs. Over de details moet wel nog met de internetbedrijven worden onderhandeld, maar het wordt beschouwd als een overwinning voor de Europese mediabedrijven. Zij klagen al jaren dat hun de kaas van het brood wordt gegeten doordat digitale platformen zoals Google en Facebook miljarden aan reclamegeld ontvangen door de inhoud die de mediabedrijven maken, en die niet door die platformen werd gemaakt. De vergoeding wordt wel eens de “linktaks” genoemd. Google vreest daardoor extra kosten voor bijv. Google Search en vooral Google News, waar ze nu reclame plaatsen rond artikelen die eigenlijk door anderen op internet zijn gezet.

Misschien nog belangrijker is dat er ook een verplichting komt om inhoud te filteren op mogelijke schendingen van auteursrechten vóór die op het internet wordt geplaatst. Het is nu al zo dat als je een filmpje op YouTube zet met muziek erbij, die muziek door YouTube wordt herkend en daardoor voorwaarden worden opgelegd aan de plaatser om die muziek te betalen. Meestal komt het erop neer dat de plaatser reclame bij het filmpje moet aanvaarden, en met die reclame-inkomsten worden de rechthebbenden betaald.

Of die bepaling bedrijven zoals Google en Facebook tot zware investeringen zal dwingen, is dus niet helemaal zeker. YouTube – eigendom van Google – heeft al een werkend systeem. Critici waarschuwen dat het ertoe kan leiden dat sommige inhoud gewoon niet meer op het internet kan worden gedeeld, maar dat lijkt mij vergezocht. De vrees bestaat dat de internetbedrijven hun filters zeer scherp afstellen om te vermijden dat ze aansprakelijk worden gesteld voor het uploaden van gekopieerde werken, maar de kans is groot dat ze dat doen om te “bewijzen” dat de nieuwe regels onwerkbaar zijn.

De grote internetbedrijven en socialemediabedrijven verdedigen zich vaak door te stellen dat dergelijke regels “onmogelijk” uit te voeren zijn, maar dat is eigenlijk onzin. De enige reden dat het onmogelijk zou zijn, is dat ze inhoud zo goedkoop mogelijk willen aanbieden, om de advertentieruimte eromheen zo goedkoop mogelijk te kunnen verkopen. Daardoor voeren ze brutaal concurrentie met de media die de inhoud creëren en betalen, terwijl die media inkomsten mislopen doordat de inhoud op een andere site verschijnt.

De bedrijven beweren ook dat het technisch niet haalbaar zou zijn, maar ook dat is een valse redenering. De traditionele mediabedrijven moeten immers ook copyrightwetgevingen naleven, en ze hadden oorspronkelijk niet eens informatica ter beschikking om de nodige controles uit te voeren. De bewering dat de wetgeving “onmogelijk” in te voeren zou zijn, is dus erg gechargeerd.

De details zijn nog niet allemaal bekend, o.a. omdat over sommige nog met de internetbedrijven moet worden onderhandeld. Maar de nieuwe wet zal waarschijnlijk wel duidelijkheid scheppen.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.