Recensies uit SF-Gids: Rork – Fragmenten & Rork – Doorgangen

Rork fragementenRork doorgangen

Rork door Andreas

Lombard uitgaven, gebonden, 1984, 2 delen; deel 1: Fragmenten, 55 blz, 275 Fr; deel 2: doorgangen, 50 blz, 295 Fr.

RORK verscheen oorspronkelijk per hoofdstuk in het weekblad Kuifje, zoals heel wat degelijke fantastische strips. Het verhaal telt 92 blz, en Lombard bracht het uit in twee albums, met een voorwoord van François Rivère. In FRAGMENTEN is de herkomst uit het weekblad nog te merken: de titels van de hoofdstukken zijn behouden, en de eerste verhalen staan onafhankelijk van elkaar. Vanaf het hoofdstuk ‘Fragmenten’ is er echter een grotere samenhang merkbaar. DOORGANGEN daarentegen is zeer coherent. Tijdens het lezen merkt men niet meer dat het om afzonderlijke verhalen gaat, maar ervaart men het album in één ruk van begin tot eind.

Andreas beheerst zijn pen. In DOORGANGEN bv. komen vijf bladzijden voor zonder ook maar één letter tekst. Desondanks kan de lezer het gebeuren moeiteloos volgen en ervaart hij de door de tekenaar beoogde spanning. RORK in zijn geheel is een intrigerende brok fantastische literatuur. Niet alle raadsels worden uit de doekjes gedaan. De lezer blijft met heel wat vragen zitten, maar precies daarin ligt de charme van RORK. Men dient het onverklaarbare niet te verklaren, dat zou het precies van zijn raadselachtigheid en charme ontdoen. Wie de albums aandachtig herleest, zal merken dat het begrip net aan de rand van het bewustzijn blijft zweven.

(Motz I. Motte)

oorspronkelijk verschenen in “SF-Gids 78”, oktober 1985, p. 17, redactie: Eddy C. Bertin, “Dunwhich House”, Maurits Sabbestraat 69, B-9219 Gentbrugge.

De reeks ‘Recensies uit SF-Gids’ brengt besprekingen die ik jaren geleden publiceerde in het maandblad “Sf-Gids” van de Gentse auteur en publicist Eddy C. Bertin. De recensies worden hier onveranderd opgenomen, behalve wat betreft de lay-out: er waren geen lege regels tussen de alinea’s, en we moesten sommige insprongen weglaten. De oospronkelijke recensies waren niet geïllustreerd.

Een gedachte over “Recensies uit SF-Gids: Rork – Fragmenten & Rork – Doorgangen